۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

کلیسا کانتور ( برج ناقوس )


 کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» یکی از کوچکترین کلیساهای ایران به دست روس ها ساخته شده است. این کلیسای کوچک مانند سایر کلیسا ها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به شرق است. ورودی کلیسا در ضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب دار و در ورودی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع  حدود یازده متر به چشم می خورد. هال شامل نماز خانه و محراب است و در دو طرف آن دو فضای مستطیل شکل قرار دارد که یکی از این مستطیل ها سمت راست با یک در ورودی، مکانی بود که در آن نوزاد را غسل تعمید میدادند
و مستطیل دیگردر سمت چپ است با دو در ورودی و خروجی که در آنجا روحانی از یک در وارد اتاق میشد و لباس تعویض میکرد و از دری که به محراب باز میشد برای دعا وارد محراب میشد. فضای محراب به شکل نیم دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است. فضای نمازخانه دارای گنبد و فضای های جانبی آن دارای پوشش تخت است.در نمای خارجی این کلیسا ستون های تزیینی دیده می شود که نمای کلیسا را دو چندان میکند.




در ویکی پدیا نقل شده که این کلیسا در زمان جنگ جهانی اول ساخته شده است که درست نمیباشد و این کلیسا در سال 1272 ه.ش توسط روس ها برای داشتن امکانات رفاهی بیشتر برای اسکان در قزوین ساخته شده است. در این باره در پست کانتور بیشتر توضیح داده شده است.از آنجا که تعداد مهندسینی که برای احداث خط سوشه انزلی قزوین تهران آمده بودند محدود بود و مذهب آنها ارتدکس ( ایستاده در کلیسا نیایش میکنند) بوده میتواندد دلایل کوچک ساختن این کلیسا باشد.در حیاط کلیسا دو قبر وجود دارد که یکی متعلق به یک خلبان روسی است که البته لازم به ذکر است که این فرد خلبان جنگی نبوده که در خلال جنگ جهانی اول یا دوم در ایران سقوط کرده باشد. این فرد خلبانی بوده که برای این شرکت مهندسی روسی فعالیت میکرده و در اثر نقص فنی هواپیما در یکی از ماموریت های هوایی سقوط کرده و کشته شده است. قبر دم متعلق به یکی از مهندسین این شرکت مهندسی است که به مرگ طبیعی فوت کرده است.

   


۱ نظر: